Algemene voorwaarden

– De therapeut is gehouden te handelen conform de wettelijke regelgeving. De rechten en plichten van cliënt en hulpverlener zijn onder meer vastgelegd in de Wet op de GeneeskundigeBehandelingsovereenkomst (WGBO) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

– De therapeut zal alleen een behandeling verrichten bij kinderen onder de 12 jaar in het bijzijn vaneen begeleider (ouder, verzorger of andere verantwoordelijk volwassene). Bij kinderen tussen de12 jaar en 16 jaar is het bijzijn van een begeleider niet noodzakelijk. De therapeut die werkt met kinderen onder de leeftijd van 16 jaar sluit een schriftelijke behandelovereenkomst af met beide ouders, mits zij beide het ouderlijk gezag hebben.

– De therapeut houdt een cliëntendossier bij. Zie PR 520 Hantering dossier voor RBCZ- sectoren medisch sociaal en psychosociaal. De cliënt heeft het recht tot inzage in het eigen dossier. Het dossier wordt conform de wettelijke bewaartermijn in totaal 20 jaar bewaard.

– Er bestaat inzagerecht voor nabestaanden.

– De therapeut verplicht zich informatie betreffende de behandeling te verstrekken aan de cliënt in alle fasen van de behandeling. Per 1 januari 2020 is er een aanvulling met betrekking tot de informatie plicht van de hulpverlener, t.w.: het zwaartepunt komt te liggen op het “samen” beslissen over de behandeling met de patiënt/cliënt. De cliënt verplicht zich middels het anamnesegesprek relevante informatie aan de therapeut te verstrekken.

– De therapeut betracht geheimhouding ten aanzien van door de cliënt verstrekte gegevens, die in het dossier worden opgeslagen. Maar met uitzondering van de gegevens waaromtrent de cliënt heeft verklaard dat hij/zij geen bezwaar maakt tegen het gebruik voor statistische doeleinden.

– De therapeut mag zonder toestemming van de cliënt geen bepaalde (be-)handelingen verrichten.

– De therapeut verplicht zich de cliënt correct door te verwijzen naar een collega- therapeut of een arts, indien haar behandeling niet geëigend en/of toereikend is.

– Beëindiging van de behandeling kan te allen tijde met wederzijds goedvinden geschieden.

– Indien de hulpvrager voortzetting van de overeenkomst niet langer op prijs stelt of nodig acht, kan hij/zij deze eenzijdig beëindigen. Indien de hulpvrager tegen het advies in van de therapeut de overeenkomst beëindigt, zal de hulpvrager op verzoek van de therapeut een verklaring ondertekenen waarin hij te kennen geeft dat hij tegen het advies van de therapeut in het onderzoek of de behandeling voortijdig heeft beëindigd.

– De therapeut kan de overeenkomst slechts eenzijdig onder vermelding van argumenten beëindigen, indien redelijkerwijs niet van hem kan worden gevergd dat hij de overeenkomst voortzet. De therapeut zal in een dergelijke situatie hulp en adviezen blijven verlenen, totdat de hulpvrager een overeenkomst met een andere hulpverlener heeft kunnen sluiten.

– De cliënt gaat akkoord met de tariefstelling van € 92,50– (euro) voor het eerste consult met intakegesprek en met het bedrag van € 85,– per sessie hierop volgend.

– Betalingswijze van de behandelingen is per qr-code, betaalverzoek, op rekening of contant per consult. Deze dient direct na de behandeling betaald te worden. 

– De cliënt verplicht zich een afspraak tijdig (minimaal 24 uur van tevoren) af te zeggen, anders kunnen de kosten van de gereserveerde tijd in rekening worden gebracht.

– Bij niet tijdig betalen van een betaalverzoek door client iedere 7 dagen een herinnering wordt gestuurd. Bij de 2e herinnering worden administratiekosten a 15 euro in rekening gebracht, bij de derde herinnering additioneel 25 euro.

– In geval van in gebreke blijven van betaling door client deze uit handen zal worden gegeven aan een incassobureau waarbij de kosten voor de in gebreke zijnde partij zijn.

– Bij het niet tijdig nakomen van de financiële verplichtingen door client de behandeling per direct kan worden stopgezet door de zorgverlener. Dit wordt schriftelijk aangekondigd. 

– Bij afmelden voor een afspraak door client binnen 24 uur, deze in rekening van client wordt gebracht. Het kosteloos verzetten of annuleren van een afspraak is telefonisch (niet via voicemail) of via e-mail mogelijk tot 24 uur voor de afspraak. Houdt er rekening dat de wachttijd dan kan oplopen. 

 

– Voor klachten over de behandeling kan de cliënt zich voor het klachtrecht wenden tot de VBAG.

– Alle eventuele, nadelige gevolgen voortvloeiende uit het achterhouden van informatie aanwezig in het medisch dossier bij de huisarts, zijn voor verantwoordelijkheid en rekening van de cliënt.

– De cliënt heeft het privacyreglement van praktijk Fundament gelezen. 

Janneke de Louw